Welkom to Quilfort's Modern Life

Top 5: TV’s Comedy

LouieLouie (2010 – ) is afgelopen. Mijn grote vriend heeft onder invloed van een natuurproduct besloten om zijn seizoen te verplaatsen naar het voorjaar met als resultaat: Minder afleveringen. Het is grandioos om te zien hoe Louie C.K. zichzelf in een negatieve rol plaatst en de wereld aan gaat om zijn dochters goed op te voeden
Louie is één van de voorbeelden van een goede comedy. Laat ik dit anders zeggen: Eén van de voorbeelden van een goede comedy. Het is best lastig om een goede comedy te maken, wij hebben namelijk te maken met een kunstvorm in plaats van massaproductie. Er zijn bijna geen regels voor comedy op één na: Timing. Timing is een heel algemeen begrip, kan overal voor gebruikt worden is uiterst belangrijk voor de punch line, grap of plotlijn.
Ik kan mijzelf geen betere timing bedenken voor mijn eerste lijst. Ik ben namelijk een fan van lijstjes. Wie is dit niet? Alles wat naar één telt is interessant, jij bent namelijk onderweg naar een climax. Ik ga jullie verzieken met mijn favoriete vijf (Amerikaans) TV-comedy’s, dit betekent dus geen cartoons. Dit is gebaseerd om mijn eigen ervaringen en het genot dat er naar boven kwam. Ik zal echter nog even het IMDB user rating bijvoegen zodat jullie een beetje kunnen vergelijken. De IMDB rating van Louie is by the way een 8,7.

Kleine Spoilers komen eraan, maak jij jezelf maar geen zorgen

parks15. Parks and Recreation
2009 – 2015 | 7 seizoenen | IMDB rating: 8,6

Leslie Knope is by far de meeste irritant fictionele persoon waar ik van hou. Parks (and Recreation) volgt het leven van een disfunctionele overheidsafdeling van een dorp dat niemand iets kan schelen in de hele wereld, behalve Leslie. De serie begint sloom met een redelijk eerste seizoen maar vanaf Pawnee Zoo is het compleet aan. Parks heeft een geniale cast vol met talent. Iedereen is ondertussen wel bekend met de after-Parks carrière van Andy (Chris Pratt). Dit is echter Chris op zijn best.

Andy’s relatie met April, Tom’s swagger, Ron zijn wijsheiden, Jerry/Gary ongelukjes. April humeur. Jij wilt het allemaal zien. Tel hierbij twee onvergetelijk rollen van Adam Scott en Rob Lowe bij en jij hebt een serie die zeker het kijken waard is. En ik heb het nog geeneens gehad over Pawnee, het meeste belachelijke dorp met Joan Callamezzo, Perd Hapley en Councilman Jamm. Extra credit komt er bij voor Ben Schwartz als Jean-Ralphio.

Fun Fact: De schrijvers van Parks en Rec wisten niet dat Nick Offerman saxofoon kon spelen toen zij Ron Swanson een secret saxofoon muzikant maakte. Hij was letterlijk een real life Ron Swanson op dit gebied

Cijfer: 8,5

It's always4. It’s Always Sunny in Philadelphia
2005 – | 10 seizoenen | IMDB rating: 8,8

Thank you, Rob McElhenney voor dit meesterwerk. Ik heb geen idee waarom ik iets had tegen It’s Always Sunny (in Philadelphia) want dit is geniaal. It’s Always Sunny volgt het leven van vijf asociale egocentrische vrienden die een poging wagen om een eigen bar te runnen in Philadelphia.

Echter zijn Charlie, Dennis, Dee, Mac en Frank zo erg verpest door het leven dat zij onmogelijk kunnen functioneren in de normale menselijke wereld. It’s Always Sunny haalt zijn kracht in de chemie van de hoofdrolspelers. Jij krijgt echt het idee dat dit al jaren vrienden zijn die vanaf jongs af aan alleen maar aan het kutten zijn. Voor iedereen (op Dee na) geldt de regel, You win some, You lose some. Zeker de aanvulling van Danny DeVito zorgt voor een fijn dynamiek en afleveringen waar jij geen genoeg van kan krijgen. Uiteraard zijn de side characters als Waitress, Rickety Cricket en McPoyle Brothers goed uitgewerkt. De show is sowieso verlengd tot en met seizoen 12 en dat is een goede zaak.

Fun Fact: Mac’s vader knippert geen één keer in de gehele serie, ondanks meerdere verschijningen in verschillende seizoenen.

Cijfer: 8,8

Community3. Community
2009 – (2015?) | 6 seizoenen | IMDB rating: 8,6

Nu begint het echt moeilijk te worden. Het verschil tussen mijn top drie is namelijk heel erg klein. Wij trappen het in ieder geval af met Community. Ik wil graag beginnen met mijn respect te uiten voor Yahoo. Thank you for saving Community voor at least one season. Het is namelijk nog de vraag of de serie is afgelopen. Van mijn top vijf heeft deze serie het moeilijkst gehad. Meerdere malen gecancelled, ruzie tussen acteurs, schrijver die de show moet verlaten, hoofdrolspelers die weg gaan. Community heeft het allemaal gehad.

De serie vertelt het leven van een (oorspronkelijke) studiegroep op een Community (zag jij zeker niet aan komen) college. Ik denk dat dit de enige samenvatting is die ik kan maken over de show. De comedy gaat namelijk alle kanten op, wordt meer dan één keer Meta, is een hommage aan zo een beetje elke pop cultuur en durft een risico te nemen. Community is het perfecte voorbeeld van intelligente humor. Ja, jij leest het goed. Jij bent dom als jij Community niet leuk vind.

Het is erg knap dat Dan Harmon zo een divers concept heeft kunnen ontwikkelen met zulke cliché stereotypes. Jeff is de omlaag gevallen zelfverzekerde advocaat, Annie is het nerdje dat teveel van haarzelf eist, Britta is de hippie die nog altijd de wereld wilt reden, Shirley is de mad black religious woman, Troy is de sport jock met te lage cijfers, Pierce is de racistisch opa en Abed is die rare jongen die iedereen wel op school heeft. Uiteraard mogen Jim Rash en Ken Jeong niet worden vergeten.
Community is daarnaast de serie die Alison Brie heeft gepresenteerd in mijn wereld. Ik zal dit nooit vergeten. Ik houd van Alison Brie.

Fun Fact: In elke aflevering zit minimaal één Wilhelm Scream

Cijfer: 9,3

ADCast_061813_16002. Arrested Development
2003-2006, 2013 – | 5 seizoenen | IMDB Rating: 9.1

Now the story of a quality show who lost everything, and the one streaming website who had no choice but reviving to show. It’s Arrested Development.
Ik gooi het meteen eruit, dit is de Breaking Bad van de comedy series. Tenminste, als wij kijken naar het schrijven van de serie. Dit is puur goud. Toevallig ben ik sinds gisteren klaar met Arrested Development en ik ben weer verliefd.
Arrested Development gaat over de Bluth Family, een dysfunctionele familie die wegens omstandigheden bij elkaar moeten leven. En ik gooi het er nog een keer uit. De gehele familie zijn egocentrisch, zelfingenomen, motherfuckers met een ongezonde maar lieve familieband.
ADJason Bateman schittert als de zelfingenomen Michael Bluth, die het zijn eigen verantwoordelijk maakt om de familie te reden van zijn vaders fouten. Ik moet mijzelf inhouden om niet alles op te schrijven. Jason Bateman, Portia de Rossi, Will Arnett, (een jonge) Michael Cera, Tony Hale, Alia Shawkat, Jessica Walter, David Cross en Jeffrey Tambor hebben zo een schitterde chemie met elkaar dat ik letterlijk kippenvel krijg als ik dit schrijf. Ron Howard als Narrator is misschien wel de zet die de hele show af maakt.

Arrested Development is absurd. Het heeft alles wat jij wilt, geweldige inside jokes, verhaallijnen die perfect in elkaar overlopen, climaxes waar menig films/series jaloers op mogen zijn en bij personages waar niemand aan kan toppen. Ik noem bijvoorbeeld een Tony Wonder, Kitty Sanches, Barry Zuckerkorn of Her. Dit is zo goed geschreven, het is echt onbegrijpelijk hoe de serie ooit gecancelled was.

Fun Fact: Tijdens het filmen van de Pilot kreeg Canadees Michael Cera problemen met zijn Visa. Op het laatste moment heeft hij het toch voor elkaar gekregen in Tijuana, Mexico. Michael Angarano was al gebeld om de rol over te nemen van Michael Cera.

Cijfer: 9.5

30-Rock1. 30 Rock
2006 – 2013 | 7 seizoenen | IMDB rating: 8.3

Tina Fey is mijn Queen of Comedy. Dit heeft zij laatst nog aan mij bewezen door Unbreakable Kimmy Schmidt.
Maar wij gaan het hebben over een serie dat ik niet anders kan omschrijven als pure comedy. 30 Rock is zo tering geniaal en dit heeft voornamelijk door de cast te maken. Tine Fey cast haarzelf in een (semi-) loser rol, zij speelt Liz Lemon. Liz is een showrunner voor late night sketch show The Girlie Show (TGS). Haar leven wordt op haar kop gezet als NBC Jack Donaghy aanneemt om de zeker te helpen. Als snel wordt Tracy Jordan toegevoegd en kan alle gekkigheid beginnen.

Waar begin in. Jack Donaghy is de grootste held in de geschiedenis van TV shows. Alec Baldwin speelt hier echt de rol van zijn leven en is hier ook rijkelijk voor beloond met Emmy’s. Jane Krakowski verdient meer dan lof voor haar rol als crazy beste vriend/actrice Jenna Maroney. Wat een rol is dit, Tracy Morgan is letterlijk om te huilen, maar dan op een goede manier en Jack McBrayer… Jij moet zelf maar kijken om een mening te krijgen van Kenneth Parcell.

Het is een lastige keuze, 30 Rock of Arrested Development op nummer 1. Ik denk dat ik voor 30 Rock heb gekozen is omdat alles goed is uitgewerkt. Elke bij personages is zo goed dat het gemakkelijk een eigen serie zou kunnen hebben. Pete Hornberger wordt steeds gekker, Grizz en Dot Com ontwikkelen mee met de serie, Lutz is Lutz en Frank heeft geweldig hoedjes.
Ik heb nog niet eens over Dennis Duffy, Dr. Leo Spaceman, Paul of Devon Banks gehad. 30 Rock zit vol met gouden momenten en cameo’s. Iedereen wilt aan de show meewerken en iedereen kreeg een kans.
Fuck Yeah 30 Rock

Fun Fact: De muziek van 30 Rock werd gemaakt door Jeff Richmond, Tina Fey’s man.

Cijfer 9.6


Leave a Reply

Information

This entry was posted on August 1, 2015 by in TV Series and tagged , , , , , , , .

Navigation

